Шкала тревожности при преподавании иностранного языка: предварительная оценка валидности и надежности

Ключевые слова: шкала тревожности при преподавании иностранного языка, преподавание языка, тревожность, надежность, валидность

Аннотация

Несмотря на то, что тревожность в контексте изучения иностранного языка достаточно хорошо изучена, тревожность, испытываемая преподавателями иностранного языка, которые являются важными участниками образовательного процесса и сами изучают язык, исследована недостаточно. В основном работы в этой области посвящены тревожности у изучающих иностранный язык, однако исследований, посвященных контекстуализации тревожности при преподавании иностранного языка (ТПИЯ), сравнительно мало. Кроме того, в имеющихся научных исследованиях представлено мало попыток измерения ТПИЯ. В этой связи цель данной статьи заключается в представлении предварительных результатов валидности и надежности шкалы тревожности при обучении иностранному языку. Предварительный опросник и сама шкала были предложены 100 старшим преподавателям английского языка как иностранного, после чего были проведены анализ надежности Альфа Кронбаха и эксплораторный факторный анализ. Результаты показали, что шкала имеет высокий коэффициент надежности и внутреннюю согласованность, измеряя исследуемую переменную пятью факторами. В конце статьи приводятся рекомендации для дальнейших исследований.

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Литература

Acheson, K., Taylor, J., & Luna, K. (2016). The burnout spiral: The emotion labor of five rural U.S. foreign language teachers. The Modern Language Journal, 100(2), 522-537. DOI: https://doi.org/10.1111/modl.12333

Aydın, S. (2016). A qualitative research on foreign language teaching anxiety. The Qualitative Report, 21(4), 629-642.

Bekleyen, N. (2009). Helping teachers become better English students: Causes, effects, and coping strategies for foreign language listening anxiety. System, 37(4), 664-675. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2009.09.010

Cowie, N. (2011). Emotions that experienced English as a Foreign Language (EFL) teachers feel about their students, their colleagues and their work. Teaching and Teacher Education, 27(1), 235-242. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.006

DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications (4th ed.). Sage Publications.

Dewaele, J.-M. (2007). The effect of multilingualism, sociobiographical, and situational factors on communicative anxiety and foreign language anxiety of mature language learners. International Journal of Bilingualism, 11(4), 391-409. DOI: https://doi.org/10.1177/13670069070110040301

Dewaele, J.-M., MacIntyre, P., Boudreau, C., & Dewaele, L. (2016). Do Girls Have All the Fun? Anxiety and Enjoyment in the Foreign Language Classroom. Theory and Practice of Second Language Acquisition, 2(1), 41-63.

Elkhafaifi, H. (2005). Listening comprehension and anxiety in the Arabic language classroom. The Modern Language Journal, 89(2), 206-220. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2005.00275.x

Güngör, F., & Yaylı, D. (2012). Self-efficacy and anxiety perceptions of pre-service EFL teachers. In A. Akbarov & V. Cook (Eds.), Self-efficacy and anxiety perceptions of pre-service EFL teachers (pp. 227-236). IBU Publications.

Horwitz, E. K. (1996). Even teachers get the blues: Recognizing and alleviating language teachers' feelings of foreign language anxiety. Foreign Language Annals, 29(3), 365-372. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1996.tb01248.x

Horwitz, E. K. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43(2), 154-167. DOI: https://doi.org/10.1017/s026144480999036x

Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1986.tb05256.x

İpek, H. (٢٠٠٦). Foreign language teaching anxiety (Unpublished doctoral dissertation), Anadolu University.

İpek, H. (٢٠١٦). A qualitative study on foreign language teaching anxiety. Journal of Qualitative Research in Education, 4(3), 1-14. DOI: https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s5m

Kim, S.-Y., & Kim, J. (2004). When the learner becomes a teacher: Foreign language anxiety as an occupational hazard. English Teaching, 59(1), 165-185.

Kongchan, C., & Singhasiri, W. (2008). Teachers' Anxiety about Using L2 in EFL Classrooms. Proceedings of the 16th Annual Korea TESOL International Conference: Responding to a Changing World (p. 145-149). Seoul.

MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44(2), 283-305. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01103.x

Merç, A. (2010). Foreign language student teacher anxiety (Unpublished doctoral dissertation), Anadolu University.

Merç, Ali. (2011). Sources of foreign language student teacher anxiety: A qualitative inquiry. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 2(4), 80-94. DOI: https://doi.org/10.17569/tojqi.08990

Mercer, S. (2018). Psychology for language learning: Spare a thought for the teacher. Language Teaching, 51(4), 504-525. DOI: https://doi.org/10.1017/s0261444817000258

Mercer, S., & Gregersen, T. (2020). Teacher wellbeing. Oxford University Press.

Mercer, S., Oberdorfer, P., & Saleem, M. (2016). Helping language teachers to thrive: Using positive psychology to promote teachers' professional well-being. In D. Gabrys-Barker & D. Galajda (Eds.), Positive Psychology perspectives on foreign language learning and teaching (pp. 213-229). DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-32954-3_12

Numrich, C. (1996). On becoming a language teacher: Insights from diary studies. TESOL Quarterly, 30(1), 131-153. DOI: https://doi.org/10.2307/3587610

Onwuegbuzie, A. J., Bailey, P., & Daley, C. E. (1999). Factors associated with foreign language anxiety. Applied Psycholinguistics, 20(2), 217-239. DOI: https://doi.org/10.1017/S0142716499002039

Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. Language Learning, 28(1), 129-142. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1978.tb00309.x

Spielberger, C. D. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Consulting Psychologists Press.

Tran, T. T. T., Baldauf, R. B., & Moni, K. (2013). Foreign language anxiety: Understanding its status and insiders' awareness and attitudes. TESOL Quarterly, 47(2), 216-243. DOI: https://doi.org/10.1002/tesq.85

Tüm, D. O. (2012). Feelings of language anxiety amongst non-native student teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 2055-2059. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.948

Tüm, D. O. (2015). Foreign language anxiety's forgotten study: The case of the anxious preservice teacher. TESOL Quarterly, 49(4), 627-658. DOI: https://doi.org/10.1002/tesq.190

Wieczorek, A. L. (2014). Factors evoking stress among foreign language teachers. Qualitative approach (Unpublished Ph.D. Dissertation). University of Silesia.

Wieczorek, A. L. (2016). High inhibitions and low self-esteem as factors contributing to foreign language teacher stress. In D. Gabrys-Barker & D. Gałajda (Eds.), Positive psychology perspectives on foreign language learning and teaching (pp. 231-248). DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-32954-3_13

Woodrow, L. (2006). Anxiety and speaking English as a second language. RELC Journal, 37(3), 308-328. DOI: https://doi.org/10.1177/0033688206071315

Yoon, T. (2012). Teaching English though English: Exploring anxiety in non-native pre-service ESL teachers. Theory and Practice in Language Studies, 2(6), 1099-1107. DOI: https://doi.org/10.4304/tpls.2.6.1099-1107

Опубликован
2020-06-30
Как цитировать
АйдинС., & УстукО. (2020). Шкала тревожности при преподавании иностранного языка: предварительная оценка валидности и надежности. Journal of Language and Education, 6(2), 44-55. https://doi.org/10.17323/jle.2020.10083
Раздел
Оригинальное исследование