Статус темы в аннотациях научных статей по семи подразделам стоматологии: текстовый анализ междисциплинарных сходств и вариаций выбора темы и тематической прогрессии

Ключевые слова: аннотация научной статьи (НС), выбор темы, тематическая прогрессия, раздел стоматологии, внутридисциплинарные и междисциплинарные вариации

Аннотация

Аннотация научной статьи (НС) представляет собой обзор или краткое изложение всего исследования. Это один из самых важных разделов НС, поскольку его читают другие исследователи, чтобы понять, имеет ли статья отношение к их исследованиям или нет. Исследователям необходимо знать внутридисциплинарные (в рамках одной дисциплины) вариации и сходства в выборе темы и тематической прогрессии (ТП) в аннотациях НС по своей дисциплине. Изучению сходств и различий тем в разных научных отраслях посвящено несколько исследований. Насколько нам известно, исследований, изучающих внутридисциплинарные вариации темы в аннотациях НС по стоматологическим наукам, нет. Поскольку между различными направлениями стоматологии как науки существуют эпистемологические различия, целесообразно проанализировать, существуют ли внутридисциплинарные различия в построении темы в подразделах стоматологии. Цель настоящего исследования - выяснить, существуют ли внутридисциплинарные различия и сходства в использовании темы и тематической прогрессии в семи разделах стоматологии: заболеваний слизистых, пародонтологии, эндодонтии, оперативной стоматологии, ортодонтии, челюстно-лицевой хирургии и ортодонтии. Исследование опирается на подход к языку в соответствии с системной функциональной лингвистикой М. Халлидея и типами тематической прогрессии Ф. Данеша. В результате исследования были выявлены значимые внутридисциплинарные различия в использовании тем в разных подотраслях стоматологии, а именно p < .05 (коэффициент p0.0294). В то же время различий в использовании моделей ТП и тематической маркированности выявлено не было. Были обнаружены различные интересные лингвистические особенности, характерные для разных подразделов стоматологии, хотя существенных междисциплинарных различий между аннотациями НС по стоматологии и результатами, представленными в литературе по другим наукам, обнаружено не было. В заключении представлены выводы для начинающих исследователей-стоматологов, которым предстоит написать аннотацию по НС.

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Литература

Ai, H., & Lu, X. (2013). A corpus-based comparison of syntactic complexity in NNS and NS university students' writing. In A. Díaz-Negrillo, N. Ballier, & P. Thompson (Eds.), Automatic treatment and analysis of learner corpus data (pp. 249-264). John Benjamins.

Alotaibi, H. S. (2020). The thematic structure in research article abstracts: Variations across disciplines. Cogent Arts & Humanities, 7(1), 1756146. DOI: https://doi.org/10.1080/23311983.2020.1756146

Alyousef, H. S. (2020). A multimodal discourse analysis of English dentistry texts written by Saudi undergraduate students: A study of theme and information structure. Open Linguistics, 6, 267-283. DOI: https://doi.org/10.1515/opli-2020-0103

Alyousef, H. S. (in press). A move-structure model for dentistry research article abstracts: A genre-based study of variations and similarities in seven dentistry subdisciplines. Discourse & Interaction, 14(1).

Amdur, R. J., Kirwan, J., & Morris, C. G. (2010). Use of the passive voice in medical journal articles. AMWA Journal: American Medical Writers Association Journal, 25(3), 98-104. DOI: https://doi.org/10.2302/kjm.2014-0009-RE

Behnam, B., Mirzapour, F., & Mozaheb, M. A. (2014). Writer's presence in English native and non-native speaker research articles. Procedia-Social & Behavioral Sciences, 98(6), 369-374. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.428

Daneš, F. (1974). Functional sentence perspective and the organization of the text. In F. Daneš (Ed.), Papers on functional sentence perspective (pp. 106-128). Academia.

Davies, F. (1989). Developing competence in academic discourse: The role of language awareness (ELU Working Paper No. 1). University of Liverpool.

Dobakhti, L., & Hassan, N. (2017). A Corpus-based study of writer identity in qualitative and quantitative research articles. 3L: The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 23(1), 1-14. DOI: https://doi.org/10.17576/3L-2017-2301-01

Ebrahimi, S. F. (2016). Theme types and patterns in research article abstracts: A cross disciplinary study. International Journal of English Language & Translation Studies, 4(3), 104-115.

Ebrahimi, S. F., & Chan, S. H. (2015). Research article abstracts in Applied Linguistics and Economics: Functional analysis of the grammatical subject. Australian Journal of Linguistics, 35(4), 381-397. DOI: https://doi.org/10.1080/07268602.2015.1070660

Ebrahimi, S. F., & Khedri, M. (2011). Thematicity in research article abstracts: A cross-disciplinary study. Educational Quest: An International Journal of Education and Applied Social Sciences, 2(3), 287-292.

Ebrahimi, S. F., Chan, S. H., & Ain, N. A. (2014). Discourse functions of grammatical subject in results and discussion sections of research article across four disciplines. Journal of Writing Research, 6(2), 125-140. DOI: https://doi.org/10.17239/jowr-2014.06.02.2

Forey, G., & Sampson, N. (2017). Textual metafunction and Theme: What's it about? In T. Bartlett & G. O'Grady (Eds.), The Routledge handbook of systemic functional linguistics (pp. 131-145). Routledge.

Fries, P. (1995). Themes, methods of development, and texts. In R. Hasan & P. Fries (Eds.), On subject and theme: A discourse functional perspective (pp. 317-360). John Benjamins.

Ghadessy, M. (1999). Thematic organization in academic article abstracts. Estudios ingleses de la universidad complutense, 7, 141-161.

Gosden, H. (1992). Discourse functions of marked theme in scientific research articles. English for Specific Purposes, 11(3), 207-224. DOI: https://doi.org/10.1016/S0889-4906(05)80010-9

Gray, B., & Biber, D. (2012). Current conceptions of stance. In K. Hyland, & C. S. Guinda (Eds.), Stance and voice in written academic genres (pp. 15-33). Palgrave Macmillan.

Halliday, M. A. K. (1993). The analysis of scientific texts in English and Chinese. In M. A. K. Halliday & J. R. Martin (Eds.), Writing science: Literacy and discursive power (pp. 124-132). Falmer Press.

Halliday, M. A. K. (2004). The Language of Science. In J. Webster (Ed.), Collected works of M.A.K.Halliday (vol. 5, pp. 162-178). Continuum.

Halliday, M. A. K. (2014). Introduction to Functional Grammar. Revised by Christian M. I. M. Matthiessen (4th ed.). Taylor & Francis.

Hasan, R., & Fries, P. H. (1995). Reflections on subject and theme: An introduction. In R. Hasan & P. H. Fries (Eds.), On subject and theme: A discourse functional perspective (pp. xiii-xlv). John Benjamins.

He, Y., & Tian, J. (2018). A Comparative study of thematic progression in abstracts of scientific papers: A case study of science and science bulletin. International Journal of Arts and Commerce, 7(7), 1-7.

Hyland, K. (2005). Stance and engagement: A model of interaction in academic discourse. Discourse Studies, 7(2), 173-192. DOI: https://doi.org/10.1177/1461445605050365

Jalilifar, A. R. (2010). The status of theme in applied linguistics articles. Asian ESP Journal, 6(2), 7-39.

Kuo, C.-H. (1999). The use of personal pronouns: Role relationships in scientific journal articles. English for Specific Purposes, 18(2), 121-138. DOI: https://doi.org/10.1016/S0889-4906(97)00058-6

Leong, A. P. (2004). Theme and rheme: An alternative account (vol. 266). Peter Lang.

Leong, A. P. (2015). Topical themes and thematic progression: The picture of research articles. Text & Talk, 35(3), 289-315. DOI: https://doi.org/10.1515/text-2015-0001

Leong, A. P. (2016). Thematic density of research-article abstracts: A systemic-functional account. WORD, 62(4), 209-227. DOI: https://doi.org/10.1080/00437956.2016.1248668

Leong, A. P., Toh, A. L. L., & Chin, S. F. (2018). Examining structure in scientific research articles: A study of thematic progression and thematic density. Written Communication, 35(3), 286-314. DOI: https://doi.org/10.1177/0741088318767378

Lorés, R. (2004). On RA abstracts: From rhetorical structure to thematic organization. English for Specific Purposes, 23(3), 280-302. DOI: https://doi.org/10.1016/j.esp.2003.06.001

Lu, X. (2010). Automatic analysis of syntactic complexity in second language writing. International Journal of Corpus Linguistics, 15(4), 474-496. DOI: https://doi.org/10.1075/ijcl.15.4.02lu

Lu, X. (2011). A corpus-based evaluation of syntactic complexity measures as indices of college-level ESL writers' language development. TESOL Quarterly, 45(1), 36-62. DOI: https://doi.org/10.5054/tq.2011.240859

Lu, X., & Ai, H. (2015). Syntactic complexity in college-level English writing: Differences among writers with diverse L1 backgrounds. Journal of Second Language Writing, 29, 16-27. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jslw.2015.06.003

Martı́nez, I. A. (2003). Aspects of theme in the method and discussion sections of biology journal articles in English. Journal of English for Academic Purposes, 2(2), 103-123. DOI: https://doi.org/10.1016/S1475-1585(03)00003-1

Mauranen, A. (1996). Discourse competence: Evidence from thematic development in native and non-native texts. In E. Ventola, & A. Mauranen (Eds.), Academic Writing: Intercultural and textual issues (pp. 195-230). John Benjamins.

McCabe, A. M. (1999). Theme and thematic patterns in Spanish and English history texts [Unpublished doctoral dissertation]. University of Aston in Birmingham.

McGregor, W. (1992). The place of circumstantials in systemic-functional grammar. In A. Davies, & L. Ravelli (Eds.), Advances in systemic linguistics: Recent theory and practice (pp. 136-149). Pinter.

McKenna, B. (1997). How engineers write: An empirical study of engineering report writing. Applied Linguistics, 18(2), 189-211. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/18.2.189

Molino, A. (2010). Personal and impersonal authorial references: A contrastive study of English and Italian Linguistics research articles. Journal of English for Academic Purposes, 9(2), 86-101. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2010.02.007

Nwogu, K. N., & Bloor, T. (1991). Thematic progression in professional and popular medical texts. In E. Ventola (Ed.), Functional and systemic linguistics: Approaches and uses (vol. 55, pp. 369-384). Mouton de Gruyter.

Shamim, T. (2018). A working classification proposed for indices based on dental specialties in dental research. Mustansiriya Medical Journal, 17(2), 100-103. DOI: https://doi.org/10.4103/MJ.MJ_26_18

Stotesbury, H. (2003). Evaluation in research article abstracts in the narrative and hard sciences. Journal of English for Academic Purposes, 2(4), 327-341. DOI: https://doi.org/10.1016/S1475-1585(03)00049-3

Swales, J. (2004). Research genres: Explorations and applications. Cambridge University Press.

Thompson, G. (2004). Introducing functional grammar (2nd ed.). Arnold.

Tullu, M. S. (2019). Writing the title and abstract for a research paper: Being concise, precise, and meticulous is the key. Saudi Journal of Anesthesia, 13(1), 12-17. DOI: https://doi.org/10.4103/sja.SJA_685_18

Williams, I. A. (2009). Discourse style and theme-rheme progression in biomedical research article discussions: A corpus-based contrastive study of translational and non-translational Spanish. Languages in Contrast, 9(2), 225-266. DOI: https://doi.org/10.1075/lic.9.2.03wil

Young, R. (1995). Conversational styles in language proficiency interviews. Language Learning, 45(1), 3-42. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1995.tb00961.x

Опубликован
2021-03-31
Как цитировать
AlyousefH. S. (2021). Статус темы в аннотациях научных статей по семи подразделам стоматологии: текстовый анализ междисциплинарных сходств и вариаций выбора темы и тематической прогрессии. Journal of Language and Education, 7(1), 28-45. https://doi.org/10.17323/jle.2021.10574
Раздел
Оригинальное исследование